معرفی جاذبه های گردشگری دهلران
جاذبه های طبیعی ایلام
قیردرمانی دهلران
یک کارشناس حوزهی گردشگری گفت: وجود چشمهی «قیر روان» در دهلران، فصل تازهای از درمان را با عنوان «قیر درمانی» گشوده است.
وحید درخشنده در ایلام، اظهار کرد: امروزه گردشگری در بسیاری از کشورها نیروی اصلی بهبود و رشد اقتصادی کشور یکی از پویاترین فعالیتهای اقتصادی عصر حاضر است که نقش مهمی در توسعهی پایدار محلی ایفا میکند بهطوری که با ایجاد فرصتی راهبردی، به اقتصاد تنوع میدهد و موجب اشتغالزایی و درآمدزایی میشود.
وی با اشاره به اینکه صنعت گردشگری از طریق ترکیب و بهکارگیری همزمان منابع داخلی و خارجی، منافع اجتماعی، اقتصادی، زیستمحیطی و فرهنگی زیادی را بهدنبال میآورد ادامه داد: رشد و توسعهی روزافزون گردشگری، شاخههای زیادی را به این صنعت اضافه کرده است که هریک از آنها بهطور مستقیم و غیرمستقیم در درآمد صنعت توریسم نقش دارند.
این کارشناس حوزهی گردشگری یکی از زیر شاخههای توریسم را «گردشگری سلامت» دانست که شامل سفری برای معالجهی بعضی بیماریها یا انجام یک نوع عمل جراحی در بیمارستانها یا مراکز پزشکی یا حضور در بهترین آبهای معدنی کشور با موثرترین آثار درمانی و استفاده از این پتانسیلهاست و بیان کرد: گردشگری سلامت همیشه وجود داشته، ولی کسی تا قبل از قرن هجدهم اهمیت چندانی برای آن قائل نبوده و عموما مناطقی که آبهای معدنی داشتند برای درمان بیماریهای مختلف از بیماریهای رودهای، کبدی، استخوان درد، پوست و… مورد توجه قرار میگرفتند و این شیوه بیشتر در کشورهای اروپایی، بخصوص انگلیس رواج داشته چون این کشور بهعنوان مقصد گردشگری شناخته شده است.
درخشنده با بیان اینکه گردشگری سلامت در ایران خواهناخواه رونق زیادی دارد و کیفیت و پراکنش چشمههای آب گرم در ایران بهگونهای است که طبیعت درمانی با استفاده از آبهای گرم طبیعی را بهعنوان یکی از مهمترین منابع اکوتوریسم کشور معرفی میکند گفت: بیشتر چشمههای آب گرم ایران در دامنههای رشتهکوه البرز قرار دارند و برخی از انواع دیگر طبیعت درمانی مانند «لجن درمانی» نیز در مناطقی از کشور رواج دارد.
این فعال حوزهی گردشگری به ظرفیتهای استان ایلام در زمینهی گردشگری سلامت اشاره و اظهار کرد: در استان ایلام در فاصلهی چهار کیلومتری شهرستان دهلران مجموعهی حمامهای آب گرم با چشمههای فراوان قرار دارد و بهخاطر مواد گوگردی و مواد معدنی، این چشمهها با دمای 45 درجه و 50 درجه در تمام فصول سال مورد استفادهی گردشگران داخل و خارج از استان قرار میگیرند. آب این چشمهها برای درمان بیماران پوستی – استخوانی مفید است.
درخشنده با اشاره به اینکه از لجن این چشمهی آب گرم برای رفع دردهای مزمن مفصلی و زیبایی پوست استفاده میشود افزود: در بالادست این آب گرم چشمهی قیر روان وجود دارد که براساس تحقیقات انجامشده این قیر میتواند در درمان برخی بیماریها مفید باشد.
رستوران هتل سعید دهلران
“رستوران هتل سعید” از بهترین رستوران های شهر دهلران بوده و انواع غذاهای ایرانی در منو این رستوران دیده میشود و می توانید برای صرف نهار یا صبحانه به رستوران این هتل یه سر بزنید.
آدرس :ایلام – دهلران خیابان امام ، روبروی اداره ارشاد اسلامی
روستای زراب
روستای زراب از توابع بخش زرین آباد در شهرستان دهلران می باشد که در حدّ فاصل دو منطقه شهری به نام های میمه و پهله زرین آباد واقع گردیده است . فاصله این روستا تا مرکز بخش 11کیلومتر است و در کنار جاده ارتباطی مربوطه که مرکز بخش را به مرکز استان ارتباط می دهد واقع گردیده است.روستای زراب از ناحیه شمال با آبادی موسوم به گوراب و از ناحیه شرقی به ارتفاعات موسوم به گل زرد و کله ونی در حواشی روستای خربزان و از ضلع غربی با حواشی سادات سید ناصرالدین(ع) و از سمت جنوب با روستای هفتکده و طایفه گوران همسایه می باشد .این روستا با همه ی زمین های حاشیه آن اعم از مزروعی و مراتع آن قریب به 250کیلومترمربع می باشدکه اغلب زمین های آن را مراتع تشکیل می دهند وقسمتی از زمینهای مزروعی ان در نقاط صعب العبور واقع گردیده اند.
چون این دهکده از آب و هوای زاگرسی برخوردار است گونه های زیادی ازگیاهان و درختان در آن می روید وپوشش بسیار جالبی را به ویژه در فصل بهار به منطقه می دهد و این پوشش نباتی خود به علل گوناگون جاذبه های متفاوتی را موجب گردیده است. در این روستا گونه های زیادی از گیاهان خوراکی ،دارویی ،صنعتی ،درختان باثمر و انواع درختان صمغی مفید به وفور می توان یافت که از این گونه ها می توان به درخت ون یا سقز ، درختچه ی بادام، بوته ی کتیرا و گون اشاره نمود که اخیرا همین انواع فراورده ها گوشه ای از اقتصاد روستا را تامین نموده است وگیاهان دیگری ازجمله انجیرکوهی،زالزالک ، کنگر، گل نیلوفر،آلبالوی وحشی ،انواع سبزی های خوراکی از جمله تربچه کوهی، تره،طوله و دهها نوع دیگر در این منطقه به وفور دیده میشود ومورد استفاده قرار می گیرد.
سیاه کوه دهلران
سیاهکوه، با ارتفاع 1408 متر، در 16 کیلومتری شمال شرقی دهلران قرار دارد. این کوه از شمال غربی به دینار کوه و از شرق به کوه خرگهی منتهی میگردد. رودخانههای آب گلگل، درهشور، و ماشاب از سیاهکوه سرچشمه میگیرند. در دامنۀ جنوبی آن، چشمههای آب معدنی وجود دارند.
دینارکوه
دینارکوه در 25 کیلومتری شمال دهلران، بین آبدانان و دهلران، قرار دارد. ارتفاع آن 1955 متر و طولش حدود 72 کیلومتر است. این کوه به صورت قوسی از شمال به جنوب و سپس به سوی شمال غربی کشیده شده است و دهستان آبدانان در دامنۀ شرقی آن جای دارد. رودهای ده بانه، آب سیول، آب خرینه و آب گلگل از این کوه سرچشمه میگیرند.
دینارکوه از جنوب شرقی به سیاه کوه متصل میشود، و کوه دال در دامنۀ شمال غربی آن واقع است. جنس این کوه گچی و فاقد نقاط سنگی است. آبهای منطقه تماماً تلخ و شوراند. ناحیۀ دینارکوه گرمسیری است؛ و در نیمۀ دوم بهمن ماه هر سال ارتفاع نباتات علوفهای در آنجا به نیم متر میرسد.
دینارکوه به علت تنوع آب و هوا، قسمت اعظم مراتع منطقه را، که برای ییلاق و قشلاق قابل استفادهاند، در خود جای داده است. رشتههای این کوه که قسمت اعظم منطقه را پوشاندهاند، دارای جنگلهای پراکنده، درختچههای بلوط، و سایر گیاهان از نوع معتدل گرمسیریاند. وجود این جنگلها عامل اعتدال آب و هوا در منطقه است.
تپه علی کش
تپه علی کش از تپه های قدیمی شهرستان دهلران استان ایلام است که قدمت آن به هزاره ۸ قبل از میلاد می رسد.تپه علی کش در جنوب غربی استان ایلام در شش کیلومتری بخش موسیان شهرستان دهلران در میان ارضی کشاورزی و درنزدیکی رودمیمه قرار گرفته است.تپه علی کش بین سالهای ۱۹۶۱ تا ۱۹۶۳ توسط فرانک هول و هیئت همراه کاوش گردید.
بر اساس شواهد به دست آمده به وسیله باستان شناسان و هم چنین آزمایش های فراوان (هول و کنت دی فلانری) در سال ۱۹۶۱ بر روی تپه های موسیان (تپه باستانی علی کش با وسعتی به قطر حدود ۱۳۵ متر که ضخامت لایه های باستانی آن به حدود هفت می رسد) و چغا سفید و دیگر مناطق باستانی این منطقه انجام گرفته، نشان گر این حقیقت است که انسان در فاصله میان۵۵۰۰ تا ۷۵۰۰ قبل از میلاد در این منطقه به اهلی کردن گاو و کشت دانه های گیاهی مانند عدس و ماش وکتان توفیق یافته است.در کاوش های این تپه سه دوره فرهنگی مشخص شده است و آنها را با نامهای دوره بزمرده ۷۵۰۰ تا ۶۷۵۰ ق.م،دوره علی کش ۶۷۵۰ تا ۶۰۰۰ ق.م و دوره محمد جعفر 6000 تا ۵۶۰۰ ق. م میشناسیم.
ساکنان اولیه این محل را شبانانی تشکیل می دادند که در فصل مناسب سال از ارتفاعات لرستان برای برداشت محصولات نباتی خودرو، به گوشه شمالی دشت خوزستان (موسیان) سرازیر می شدند.این تازه واردان در خانه های تک اتاقی به سر می بردند که دیوارهای آن را سله می ساختند و پس از چرای احشام خود و برداشت غلات خود رو منطقه، هنگام آغاز فصل گرما به ارتفاعات لرستان مراجعت می کردند، به علت کاوشهای فراوانی که در ادوار مختلف در تپه های باستانی دشت موسیان انجام می شد و پیدا کردن اسکلت احشام اهلی خصوصاً بز در روی یکی از تپه های این منطقه بنام تپه ی بزمرده این دوره از تاریخ این منطقه را دوره بزمرده می نامند.
با پایان یافتن دوره بزمرده و استقرار مردم در این مناطق و روی آوردن دامداران به کشت محصولات کشاورزی خصوصاً غلات و حبوبات و استقرار آنها در خانه های که از اتاقهای مختلف و حیاط تشکیل می شد دوره ی جدیدی شروع شد که به دروه علی کش معروف می باشد.در این دوره ساکنان این مناطق غذای خود را بر روی اجاق تهیه می کردند و برای درست کردن وسایل مورد نیاز خود از سنگ و چوب استفاده می شده است. اینان مردمانی بودند که اموات خود را در زیر کف منازل خود همراه با وسایل شخصی آنها دفن می کردند.دوره سوم دوره محمد جعفر است که با روی آوردن بیشتر ساکنان به کشاورزی و دامداری و استقرا در روستاها و ایجاد بافت روستایی و درست کردن منازل خود با چینه و خشت خام، خشتها مکعب مستطیلی و کوچک است و بعضی از دیوارها با ماده سفید رنگی همچون گچ، اندود شده است. واحدهای ساختمانی دارای اطاقهای کوچک وانبارهایی در طبقه زیرین می باشند و سیلوهای مدوّر برای ذخیره آذوقه در آنها تعبیه شده است. پوشش سقف اطاقها احتمالاً با حصیر و یا تیرهای چوبی بوده که با گذشت زمان از میان رفته و اثری از آنها باقی نمانده است.
مردم این دوره به ساخت سفال و وسایل سفالی روی آوردند.فرج فاضلی کارشناس ارشد باستان شناسی در خصوص این تپه گفت: تپه علی کش که به دوران (آغاز تولید غذا و استقرار در روستاها) متعلق است که بنا به کاوش فرنک هول ساکنان علی کش اقدام به کشت دو نوع غله، یکی گندم درشت و دیگری جو کرده اند.وی بیان داشت: بررسی ها نشان می دهد شروع کشاورزی در خاورمیانه از تپه علی کش شهرستان دهلران بوده چون این قدیمی ترین تاریخی است که در آن به کشت و اهلی کردن دانه های گیاهی اشاره شده است. سالها ب هیچگونه کار پژوهشی بر روی این اثر پیش از تاریخ به انجام نرسید.
در سال ۱۳۷۹ توسط آقای بیان پیرانی این اثر تاریخی مجددا مستند سازی و در فهرستد آثار ملی کشور به ثبت رسید. در سال ۱۳۸۸ کار گنانه زنی جهت تعیین عرصه و حریم اثر و آزاد سازی این اثر بسیار مهم توسط باستانشناسان استان ایلام آقایان بیان پیرانی و عبدالمالک شنبه زاده به مدت یک ماه به انجام رسید. و حریم اثر مصوب و ضمن خرید اراضی واقع در عرصه اثر در مالکیت میراث فرهنگی قرار گرفت و منجر به صدور سند گردید. در سال ۱۳۸۹ کتاب علی کش که نتیجه مطالعات قبلی و جدید بود، با نگاهی اختصاصی به این اثر توسط آقایان بیان پیرانی و شنبه زاده و توسط اداره کل میراث فرهنگی استان چاپ و منتشر گردید. چاپ دوم این کتاب در سال ۱۳۹۰ منتشر شد.این اثر در تاریخ ۳ آبان ۱۳۷۹ با شمارهٔ ثبت ۲۹۷۶ بهعنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
امامزاده سید اکبر
امامزاده سیداکبر در 10 کیلومتری دهلران قرار دارد. مردم محل بر این باورند که وی پسر امام موسی کاظم (ع) است که به همراه حضرت معصومه به منظور دیدار امام رضا (ع) از عراق به ایران آمده و در دهلران در اثر بیماری فوت کرده و در این محل دفن شده است.
لینک های مرتبط :
استان ایلام
شهرستانها
1-آبدانان و معرفی جاذبه گردشگری آن
2-ایوان و معرفی جاذبه گردشگری آن
3-دره شهر و معرفی جاذبه گردشگری آن
4-دهلران و معرفی جاذبه گردشگری آن
5-ایلام و معرفی جاذبه گردشگری آن
6-مهران و معرفی جاذبه گردشگری آن
7-شیروان و چرداول و معرفی جاذبه گردشگری آن